Noin vuosi sitten pohjanmaalta tuotu Fordson vaihteistovikoineen otettiin työn alle. Siinä sinänsä mitään kummallista, enemmänkin arveluja aiheutti se, miten zetoreihin tottunut paja reagoi Fordsoniin. Hyvin kävi, ei heittänyt pihalle ja sulassa sovussa alkoi Dextan purkaminen. Samassa tilassa valmistettiin parhaillaan uutta Zetor 25 traktoria. Työn alla oli vaihteisto.
Dextalle tehtiin ensin suurempien multakokkareiden ja rasvakasojen poisto mekaanisesti käsin. Sen jälkeen pesu liuotin aineella. Tätä ennen oli tietysti herkempiä osia poistettu, mittaristot yms.
Traktori katkaistiin ensin kytkimen kohdalta ja sen jälkeen vaihteisto kytkinkotelon kanssa irroitettiin perästä.
Vaihteisto purettiin ja syy miksi ykkösvaihde (pienempi puoli) ja nelosvaihde (isompi puoli) eivät menneet ollenkaan päälle selvisi varsin pian.Traktorille oli joskus tehty vaihteistoremontti, tosin oli epäselvää miksi.
Jostain syystä ykkös/nelosratas oli jyrsinyt pääakseliiin n. 1-2mm uran. Hammasrattaat olivat moitteettomassa kunnossa. Tulimme siihen johtopäätökseen, että vaihteistossa oli joskus tapahtunut jonkinlainen tapaturma. Sen johdosta hammasratas/rattaita oli uusittu ja oletettu pääakselin toimivan.
Vaihteisto toimikin kun rataspakettia ei olut kiristetty pääakselille laatalla ja lukkosokalla. Traktori oli sitten mitä ilmeisimmin koottu ja huomattu sen jälkeen ettei pari vaihdetta mennytkään päälle. Pärjäilty oli, vaikka kaksi vaihdetta puuttui maatilan ainoasta traktorista. Uusi pääakseli löytyi IKH-lta Kauhajoelta.
Vaihteiston jälkeen paneudutaan jarruihin ja vaihdetaan etupään stefa kampiakselille. Sen jälkeen alkaa fiksailu maalauskuntoon. Siihen palailen sitten myöhemmin.