Zetorini nostolaite on ollut huono nostamaan. Perälevy on kyllä noussut, mutta kierroksilla ja öljyjen lämmettyä vielä vaisummin. No, ei sillä nyt mitään urakkaluonteista ole tehtykään, mutta MM-kynnöt lähestyvät. Eilen (7.8.2008) otin sitten itseäni niskasta kiinni ja aloin tutustua lähemmin ongelman kohteeseen. Oletettu varaosa oli jo talvella Närpiön matkalta varastoon ostettu.
Öljyt laitoin valumaan ja irrotin nostovarret vetovarsineen booreilta. Perärepun kansi on kuudella pultilla kiinni. Akkukotelon puolella on kaksi uppokantaruuvia kokoa 12. Kansi nousi helposti ylös. Poistin nostolaitteen vivunpalauttajan tangon n. 10-15cm pituudeltaan. Nostolaitteen saavuttaessa yläasennon tämä "heittää" nostovivun keskiasentoon, joskus ylikin. Sitten poistin sokan ja tapin, jolla nostosylinterin luu on kiinni nostoakselissa. Kootessa kannattaa vasmistaa, että tämä on sokkineen kunnolla paikalla, muuten luu tulee kannen läpi katsomaan, että kuka sitä vipua kääntelee.
Sylinterin pohja, vasemmalla ulosottoakseli ja remmisiivan kulmaTämän jälkeeen nostoakselin voi nostaa pois. Sieltä alta, repun oikealta puolelta nostosylinteri sitten löytyykin. Takaa katsottuna oikealta puolen ylimmäinen perärepun pinnapultti kannattaa poistaa, silloin nostosylinterin neljä pulttia ovat vaivattomasti avattavissa ja sylinterin mäntineen voi ottaa tarkasteltavaksi.
SylinteriMäntä
Vanha stefa ja sitä paikallaan pitävä levy olivat hieman virheellisessä asennossa. Tämän vuoksi stefan toinen reuna oli kulunut urille ja aiheutti ohivirtausta. Männän renkaat olivat ehyet ja syliterin sisäpinta kohtuullisen sileä. Uusi stefa kannattaa laittaa kiinni männän ollessa sylinterissä ja sen alaosassa. Kokoaminen sitten päinvastaisessa järjestyksessä.
Stefa ja levy virheellisessä asennossaStefa kulunut urille
Alustavan testin jälkeen remontti vaikutti onnistuneelta. Remonttiin kului aikaa juttutuokiot mukaan lukien noin neljä tuntia. Nyt kohti MM-kyntöjä! Kun ei tulisi vaan ylikuntoa, kun tuli oltua siellä korkeanpaikan leirilläkin.
Meinaan Karvias...