Tyrwäälle kantautui huhu, jotta Pirkkalan lentokentällä olisi lähes yhtä toimintavarmalla moottorilla varustettu pienkone kuin Zetorissakin. Tämä tarina ei Zetoristeihin yhdellä puheella mennyt, joten asian paikkansapitävyydestä oli otettava selvää. Otimme varmuudeksi Tyrwäältä mukaan kaverin, jolla oli lentokokemusta muutama tunti enemmän kuin Zetoristeilla.
Kone tankattiin ja lennonjohtoon annettiin lentosuunnitelma. Suunnitelmassa ei puhuttu alastulosta mitään, mutta enemmän lentänyt ystävämme väitti kaikkien tulleen aina alas.
Varmuudeksi laitoimme apuohjaajan paikalle oman miehen, sillä tiesimme, että hän on varmuudella tehnyt Zetorin moottoriremontin. Ohjaaminen sujuikin kuin kotitanhuvilla olisi Zetoria sompaillut. Mm. silmukka meni heti ensimmäisellä kerralla täysin oikeaoppisesti, mutta olivathan kääntöjarrut Zetorissa jo neljäkymmentäluvulla ja polkimet olivat koneessa samassa järjestyksessä.
Lentomme suuntautui Pirkkalasta Tyrwäälle. Ilmasta käsin saa kokonaisuudesta hienon kuvan, etenkin kun sää suosi lentoa ja näkyvyys oli hyvä. Täytyy todeta, että kauniilla seudulla järvien ympäröimänä asumme tässä osassa Pirkanmaata.
Niin, alas tosiaan päästiin.
Loppulausunto
Lentokoneen rakenteeseen nähden esitetään seuraavat huomautukset:
- Lentokoneen ohjaamo on verraten ahdas. Sinne nouseminen ja sieltä poistuminen on hankalaa
- Käsikaasuvipu, vaihdetanko ja polkimet ovat epäedullisesti sijoitetut. Kuljettajalla ei ole seisomismahdollisuutta. Koska istuin on korkealla maasta, etenkin ilmassa oltaessa, ei kuljettaja voi istuimelta käsin säätää peräsimen asentoa.
- Koneessa ei ollut jalkakaasua ja ulosotto on kytkimestä riippuvainen
- Nousussa kolmen Zetoristin mielestä kuului hyvin paljon ylimääräisiä ääniä
- Konetta voidaan kuitenkin pitää varsin käyttökelpoisena ja luotettavana
- Voitaneen kuitenkin sanoa, että on käytetty ylisanoja, kun konetta on verrattu Zetoriin. Sille tasolle se ei aivan yllä.