Sodan jälkeen ja etenkin 1950-luvulla alkoi maaseudulla koneellistumisen aikakausi. Tuolloin amerikkalaiset konevalmistajatkin laajensivat tuotantoaan vanhalle mantereelle. Traktori alkoi hitaasti, mutta varmasti syrjäyttää hevosta maatalouden töistä. Kehitys oli tietysti muuallakin maailmassa samansuuntaista, osin edellä meitä tai sitten jäljessä. Erilaisia traktoreita ja työkoneita oli tietysti ollut maataloudessa jo pitkäänkin, mm. maamoottoreita valmistettiin Suomessa usealla eri merkillä. Niiden valmistus oli alkanut jo 1900-luvun alkupuolella.
1950-luvulle saavuttaessa Fordson ja Ferguson olivat tietysti maataloustraktoreissa ns. suosikkivaihtoehdot. Elettiin kuitenkin säännöstelyn aikaa ja varmaan Suomen idän suhteillakin oli jotain tekemistä asian kanssa. Länsitraktoreita joutui odottamaan, kun taas ns. itävehkeen, joksi Zetorkin luettiin, sai suoraan hyllystä. Zetor oli myös edullinen, karkeasti arvioiden n. 2/3 osaa länsitraktorin hinnasta. Zetorien huippumyyntivuodet ajoittuivat molemmin puolin -50 luvun puoltaväliä. Zetoreita ilmeisesti tuotiin Suomeen lähes saman verran kuin Fordson Majoreita.
Zetor oli kuitenkin sopimaton suomalaisille pääosin suomaistakin raivatuille pehmeille, märille, sarkaojapelloille. Huonon teho/painosuhteen takia monella kytömaalla taivasosuus menetettiin. On tarinoita tulistuneesta isännästä, joka Zetorin upottua hakkasi sen veivillä perunasäkiksi. Oma lukunsa oli myös etukammiolla varustetun sekatahtimoottorin käynnistymisessä kylmissä oloissamme. Aikojen parantuessa Zetor varsin pian vaihdettiinkin länsivehkeeseen tai jätettiin ajamaan maamoottorin asemaa puimakoneen, klapisirkelin yms. käyttöön. Hyvin paljon Zetoreita vietiin myöhemmillä vuosikymmenillä hajottamoihin ja sieltä sulattoon. Osa jäi latoihin ja kuusen alle ruostumaan, sieltä niiden uusi tuleminen sitten onkin alkanut viimeisten vuosien aikana.
Nyt osat ovat vaihtuneet. Zetor ei enää ole vain ”itävehje”. Sen nostalginen käyntiääni ei jätä ketään kylmäksi, päät kääntyvät, suu menee hymyyn. Hinnankin suhteen ajat ovat muuttuneet. Nyt täyskunnostetun hyvän Zetorin hinnalla saa 3-4 kpl Fergusonia tai Fordsonia!
Ohessa kauppakirja ja kuitti. Siinä näkyy miten sisään ajettu Zetor vaihdettiin Browniin. Papereissa näkyy myös kauppamiehelle sattunut erehdys mallin suhteen. Zetor oli uutena maksanut n. 480.000 markkaa (-50 luvun markkoja). Joka euroiksi muutettuna olisi n. 9000 euroa. Ajat tosin olivat toiset, ko. rahasumma taisi olla vähän kovemman työn takana kuin nykyisin.