Hyvä aihio, pienellä työllä menopeli kesän rientoihin
Olen naureskellut tuota "slogania," erityisesti vanhojen traktorien kaupassa sitä viljellään useasti.
Jokaisen itseään kunnioittavan masinistin pitää tietysti tuollainen aihio itselleen hankkia. Niin minäkin, tuon jo aikaisemmin kerrotun Fordsonin. Kun sopiva ja erittäin edullinen kaupantekokohde löytyy, pitää kauppa tehdä heti. Sitten kotiin perustelemaan miten halvalla taas sain hyvän koneen. Pientä fiksausta ja siitä saa ainakin tuplahinnan jos sen myy. Jos sen myy…
Tuo kelpo traktori olisi sinällään täyttänyt ne tarpeet mitä urbanisoituneella maalaispojalla kaupungin liepeellä omakotitalossa asuessa on, eli n. 50m aurattavaa ja sitten ollaan kadulla. Oppia ikä kaikki. Runsas vuosi sitten kysyin Markulta, että voitaisiinko vilkaista mikä Fordsonin vaihteistoa vaivaa, kun ykkönen ja nelonen eivät mene päälle. Siinä ohessa voisi sitten maalipinnankin ehostaa. Traktori on nyt vuoden ollut verstaalla. Joskus on traktorin omistajalla ollut tsemppi päällä ja toisinaan on koko vehje kierretty kaukaa. Totta tosiaan, pikku työllä hyvä menopeli kesän ajoihin.
Talven vaihteistoremonti oli opettavainen. Uusi varaosa saattaa näyttää ihan samanlaiselta kuin alkuperäinen, mutta jos siinä on väärässä paikassa millimetri liikaa, niin sillä on työllistävä vaikutus. Tämäkin tuli huomattua ja Fordsonin vaihteiston kokoaa nyt vaikka unissaan.
Sen jälkeen tuli laitettua kampiakselille stefa ja jarruihin uudet hihnat, vetoa-akselien stefat, sekä ulosottoakselin stefa. Etuakselin keskutapin puslaus ja uusiminen. Olka-akselien puslat ja laakerit ovat vielä hyllyssä, mutta laitetaan. Aikaa vievintä työtä on ollut traktorin puhdistaminen, öjystä, maasta ja ruosteesta. Olihan se niitä kerinnyt kerätä jo melkein viisikymmentä vuotta Kauhavan lakeuksilla. Osia on hiekkapuhallettu, puhdistettu maalinpuhdistusaineella sekä käsityönä kulmahiomakoneen ja porakoneen teräsharjalla. Kolhuja on oiottu ja pakkeloitu
Vihdoinkin päästiin siihen vaiheeseen, että voitiin laittaa sitä ehompaa väriä pintaan. Pohjamaalin ja pintavärin sai 39 erillistä osaa ja traktorin runko. Kaksikomponenttimaalia, kaksikomponettimaalia, no ilman muuta. Olisi muuten irvailtu, että "Miranol pesty", vaikka sillä ennen kaikki työkoneet maalattiin ja hyvä tuli. Maalin kuivuttua voi kokoaminen alkaa, ehkäpä siitä sittenkin tulee auraustraktori. Mutta minkä vuoden lumille? Sitä ei vanhojen vehkeiden kanssa kannata kovasti kuuluttaa. Ei tule "ressiä". Palataan vielä kerran asiaan, kun aihio on valmis.